amazon üzleti modellek

Azt ugye mindenki tudja, hogy az Amazon egy piactér ahol eladhatod a termékeidet. Na de honnan van ez a termék és egyáltalán miből lesz pénz?

Nézzük meg az alapokat és vegyük sorra azt, hogy milyen üzleti modellekben lehet kereskedni az Amazonon, szóval lássuk, hogy hogyan tudsz pénzt csinálni.

Az üzleti modellek összehasonlításánál megmutatom azok előnyeit és hátrányait is, hogy számodra megfelelő döntést hozhass mielőtt belevágsz az Amazon keresekedelembe.

Amazon arbitrage üzleti modell

Az arbitrage modellel kereskedő folyamatosan olyan termékeket keres amelyeket máshol olcsóbban tud beszerezni, mint amennyiért az Amazonon árulják. Tegyük fel, hogy találsz egy Legot a Tescoban amelyet meg tudsz venni 10 EUR-ért. Ugyanez a Lego az Amazonon 30 EUR. Rögtön itt is a lehetőség.

Innentől kezdve nagyjából a következő a folyamat:

  1. Megveszed a terméket a Tescoban.
  2. Feltöltöd az Amazonra a saját ajánlatodat.
  3. Beszállítod az Amazon raktárba (ha FBA kereskedsz).
  4. Várod az eladásokat.

Az arbitrage modellen belül megkülönböztetjük a retail és az online arbitrage módszerét. A retail az offline üzletekre vonatkozik az online pedig pl. webáruházakra hiszen a neten is találhatsz olyan terméket amelyet olcsóbban vásárolhatsz meg az Amazon felületén kívül.

Az arbitrage modell előnyei:

  • A legegyszerűbb kereskedési módszer mert nem kell beszállítókkal, gyártókkal tárgyalni és terméket fejleszteni.
  • Alacsonyabb lehet az indulási költség.

Az arbitrage modell hátrányai:

  • Sokat kell vele dolgozni a többi modellhez képest, hiszen folyton új termékeket és ajánlatokat kell keresned.
  • Gyakoribb a bukás esélye. A sok termék között szinte biztos, hogy több olyan is lesz amely rajtad marad és csak veszteséggel tudod eladni.
  • Rendkívül nehéz skálázni. Egy szinten túl azt veszed észre, hogy nem tudsz növekedni csak akkor ha sokkal több időt teszel a vállalkozásodba. Vállalkozni pedig nem azért szeretünk mert sok időt kell vele tölteni.
  • Kiszámíthatatlan, hogy egy adott terméket meddig tudsz árulni. Lehet, hogy a kedvező árú beszerzési forrás csak korlátozott árukészlettel működik, ami csak rövid ideig tart. És már mehetsz is új terméket keresni, hogy ne menj csődbe.
  • Erős konkurenciaharc. Sokan mások is árulni fogják a terméket amit Te is. Olcsóbban kell adnod a terméked, hogy a Te ajánlatod legyen a legjobb (Buy Box nyerése), ami viszont a hasznod rovására megy.
  • Nem tudsz saját márkát építeni ami miatt számos Amazon értékesítést támogató funkció nem lesz elérhető a számodra. Például nem tudsz Amazon Store-t építeni.

Wholesale üzleti modell

A wholesale modellben már nem kiskereskedelmi üzletekből szerzed be a terméket hanem nagykerektől és/vagy gyártóktól. Magyarán szólva viszonteladó leszel.

A wholesale modell előnyei:

  • Jellemzően nagyob profittal tudsz dolgozni, mint az arbitrage modellben.
  • Nem kell állandóan termékekre vadásznod, kevesebbet kell dolgoznod.
  • Könnyebb a skálázás, hiszen nem kedvező ajánlatokra vadászol, hanem jellemzően stabil beszállítói bázisod lesz, kiszámítható árakkal.

A wholesale modell hátrányai:

  • Nagyobb tőke kell hozzá, mint az arbitrage modellhez.
  • Erős konkurenciaharcra kell itt is számítanod

Dropshipping Amazon üzleti modell

A dropshipping üzleti modell lényege, hogy Te csak az értékesítést végzed, de a termékek raktározását és a vásárlónak való szállítását a gyártó vagy a viszonteladó.

Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy az Amazonon tőled rendel a vásárló, de ezt a rendelést a partnered teljesíti. Nagyon jól hangzik ugye?

A dropshipping modell előnyei:

  • Kevesebbet kell dolgoznod hiszen nem neked kell a logisztikával foglalkoznod
  • Alacsony tőkével is belevághatsz mivel nem kell induló készletbe fektetned
  • Skálázható: egy jó drophipping partner állandó készlettel rendelkezik és a növekvő megrendeléseket is ki tudja szolgálni, hiszen lesz elegendő terméke

A dropshipping modell hátrányai:

  • Mivel alacsony a belépési szint így hatalmas konkurenciára számíthatsz. Plána azért mert a dropshipping partnerednek az az érdeke, hogy minél többen árulják a termékét
  • Alacsony haszonkulcs. A kényelemnek meg kell fizetni az árát ezért valószínűleg alacsony profittal fogsz tudni működni. Megkockáztatom, hogy az összes üzleti modell közül a legalacsonyabbal
  • Nincs Amazon FBA ami ugye nem a logisztika miatt hátrány, hiszen azt a partnered is megcsinálja helyetted. A gond az, hogy az FBA hiánya miatt bizonyosan hátrébb kerülsz az Amazon találati listáján a termékeddel, ergo kevesebb eladásod lesz.

Private Label amazon üzleti modell

Az Amazon kereskedelem legmagasabb szintje a Private Label modell amely azt jelenti, hogy saját márkás terméket forgalmazol. Ez az igazi nagypályás kereskedelem, amely a legnagyobb lehetőséget rejti magában. Azonban ez igényli a legnagyobb felkészültséget is, illetve a legnagyobb tőkét is.

Ebben a modellben Te gyártod vagy gyártatod le a termékedet, amelynek védett márkaneve kell, hogy legyen. A márkabejegyzés folyamatát az EUIPO (Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala) oldalán.

A Private Label kereskedő gyakorlatilag nulláról épít fel egy terméket. Te találod ki a termék nevét, márkánevét, csomagolását, logóját. Ugye ezekkel nem kell fáradnod ha az előző modellek bármelyikével dolgozol.

Ahhoz, hogy sikeres legyél ebben a modellben nem árt ha szorult beléd némi kreativitás és kitartó is vagy. Az erőfeszítéseid azonban hatványozottan térülnek meg. 🙂

A Private Label modell előnyei:

  • A legnagyobb bevétel lehetősége az összes modell között
  • A legkisebb a konkurenciaharc (a Buy Box a tiéd)
  • Az Amazon összes marketingeszközét használhatod. Ha nincs saját márkád akkor számos bevételnövelő eszközt (pl. hirdetési kampánytípusok, Amazon Store) nem tudsz használni
  • A legnagyobb kihívás és sikerélmény

A Private Label modell hátrányai:

  • A legnagyobb tőkeigénnyel rendelkezik
  • Indulás előtt több munkád lesz mint bármelyik másik üzleti modell esetében

Amazon üzleti modellek összefoglalása

A fentiekből látható, hogy számos szempontot kell figyelembe venned, hogy kiválasz a számodra megfelelő üzleti modellt. Úgy gondolom, hogy akibe szorult egy kis vállalkozói véna az megtalálja a számára megfelelőt.

Fontos tudnod, hogy bátran válthatsz üzleti modellt. Például ha online arbitrage modellel kezdesz és beindul az üzlet akkor később nyugodtan válthatsz private labelre.

Még egy dolog van amit érdemes figyelelmbe venni az üzleti modell választásánál:

Élvezd amit csinálsz! 🙂