Mindenekelőtt ha még nem ismernél, akkor szeretnék bemutatkozni.

Kovács Sándornak hívnak és a TyToo Body Art Kft. marketingvezetője vagyok.
Csillámtetoválás szetteket gyártunk és forgalmazunk saját webáruházunkon, viszonteladó partnereken és az Amazonon keresztül.

Szerintem egy marketingest leginkább az eredményei alapján lehet megítélni, ezért nem is untatlak több részlettel, inkább ezzel a cikkel bevezetlek a munkám részleteibe.

Miért kezdtem el az Amazonon kereskedni?

2017 elején arra figyeltem fel, hogy szinte minden nagy külföldi marketinges az Amazonról beszél és gyakorlatilag egy megkerülhetetlen értékesítési csatornaként kezdik el kezelni.

Ez felkeltette az érdeklődésemet és megnéztem, hogy van-e már csillámtetoválás termék az Amazonon. Természetesen volt, ami bátorított, hogy érdemes lehet nekünk is belevágni.

Egyrészt nagyon fúrta az oldalam és bátorított egyszerre, hogy a konkurencia jelen van, ráadásul elég jó eladásokat érnek el úgy, hogy a mi termékünk jobb. Ebben semmi elfogultság nincs, ez tény. Szebb a csomagolásunk és jobb a termékünk minősége.

Megnéztem, hogy az 5 európai Amazon piactér országaiban (UK, DE, FR, IT, ES) összesen 320 millió ember lakik. Ráadásul ezek gazdagabb országok is mint Magyarország, tehát nagyobb a vásárlóerő.

Az i-re a pontot az tette fel, amikor olvastam egy kutatást, amely azt mutatta, hogy az Egyesült Államokban és Nagy Britanniában már hamarabb keresnek az emberek az Amazonon, mint a Google keresőben ha valamilyen terméket szeretnének vásárolni.

Az első év “eredményei” (2017)

Az információgyűjtés hosszadalmas időszaka után végül 2017 augusztusában regisztráltam az Amazonra, egészen pontosan az angol piactérre.

A regisztráció viszonylag egyszerűen ment, viszont hónapok mentek el azzal, hogy a termékeinket engedélyezze az Amazon. Ugye a csillámtetoválás bőrre kerül, ráadásul gyerekekére, akiknek egyébként is érzékenyebb a bőrük.

Az Amazon meglehetősen komolyan veszi a termékbiztonságot, ezért bekérték a termékek MSDS (Material Safety Data Sheet) lapjait, amelyek természetesen a rendelkezésünkre álltak, szóval azonnal tudtam nekik küldeni.

Aztán nem történt semmi 3 hónapig.

Közben folyamatosan írogattam az ügyfélszolgálatnak, de ígéreteken kívül semmit sem kaptam. Míg végül egy szép októberi napon jött az e-mail, hogy elkezdhetjük árulni a termékeinket.

Ugye mi Amazon FBA-n keresztül árulunk, tehát az Amazon raktározza és szállítja ki a vevők által megrendelt termékeket, magyarul nekünk az Amazon raktárába kellett beszállítani.

Itt jött is egy akadály, miszerint ki és mennyiért fogja szállítani a termékeinket Angliába. Ez viszonylag hamar megoldódott és megtörtént az első beszállítás.

Nos nem vagyok az a fejjel a falnak típus, de visszatekintve még így is nevetséges az a mennyiség, amit beküldtünk az első beszállítás alkalmával.

Az alábbi képen láthatod, hogy összesen 25 (!) db szettet küldtünk be. Bájos naivitás… 🙂

A termékek végül november végén értek be, azaz a karácsonyi szezonban, amelynek köszönhetően nagyon gyorsan eladtuk a termékeket. Bár mondjuk ki, hogy az a 25 darab nem az a mennyiség, amit nagy kihívás eladni.

Ezzel az 25 darab termékkel akkor 239 Font árbevételt értünk el.

Fontos tudnod, hogy akkoriban még a munkám nem az Amazonra fókuszált, hanem inkább a webáruházunkra. Az Amazon csak amolyan mellékes projekt volt.

Ezt azért mondtam el mert ez az oka annak, hogy a következő beszállítás már csak 2018 elején történt meg.

A második év eredményei (2018)

A második beszállítás 2018 januárjában történt, amikor már jóval bátrabbak voltunk és 150 csillámtetoválás szettet küldtünk be az Amazon fulfilment raktárába.

Azt gondoltam, hogy kell kb. 5-6 hét mire ezt eladjuk a legjobb esetben is. Nos valójában 8 nap alatt elvitték az összes terméket. Ez adott igazi bátorságot, hogy ezután már sokkal nagyobb tételeket küldtünk be, amelyek rendre hamarabb fogytak el így is, mint ahogy a következő szállítmány beért.

2018 első negyedéve azzal telt, hogy próbáltuk belőni azt, hogy mennyi terméket érdemes beküldenünk egyszerre, hogy az minden szempontból optimális legyen. Egyrészt figyelni kellett az eladások számára is, illetve a szállítási díjak és akkor még a raktározási költségek miatt sem volt mindegy, hogy mennyit küldünk be.

Végül 2018-at 48 millió Ft árbevétellel zártuk, amely a következőképpen oszlott el.

Egyesült Királyság (Amazon.co.uk) forgalom 2018

Németország (Amazon.de) forgalom 2018

Franciaország (Amazon.fr) forgalom 2018

Olaszország (Amazon.it) forgalom 2018

Spanyolország (Amazon.es) forgalom 2018

Fontos kiemelni, hogy az angol piactérről júniusban kezdtünk el terjeszkedni, magyarul csupán egy fél év volt arra, hogy a többi piactéren is forgalmat generáljunk.

Közben folyton küzdöttünk azzal, hogy a termékeink későn értek be és elfogytak.

A harmadik év eredményei (2019)

2019 volt az első teljes év az Amazonon, amikor mind a 12 hónapban értékesítettünk mind az 5 európai piactéren.

Abban az évben nagyon sokat hasznosítottam abból a tudásból, amelyet még 2018-ban szedtem magamra.

Megtanultam az Amazon keresőoptimalizálást, az Amazon hirdetések kezelését, jobb termékleírásokat készíteni és millió kisebb-nagyobb trükköt, amivel több eladást lehet elérni az Amazonon.

Mindez 2019-ben meghozta az eredményét és az alábbi eredmények születtek.

Egyesült Királyság (Amazon.co.uk) forgalom 2019

Németország (Amazon.de) forgalom 2019

Franciaország (Amazon.fr) forgalom 2019

Olaszország (Amazon.it) forgalom 2019

Spanyolország (Amazon.es) forgalom 2019

Persze problémák voltak akkor is.

Sajnos 2019-ben is többször előfordult, hogy nem volt bent termékünk mert elfogyott és még nem érkezett meg az új szállítmány. Ilyenkor ugye nem tudnak rendelni, szóval pénzt veszítünk.

A másik komoly probléma egy adózással kapcsolatos változás miatt volt.

Az Amazon 2019. október 1-től kötelezően kért minden német piactéren aktív eladótól egy F22 certifikát elnevezésű dokumentumot, amely kb. a magyar illetőségi igazolás, csak ezt a német adóhivatal állítja ki. Megigényeltük, megkaptuk és el is küldtem az Amazonnak, de nem fogadták el formai okokra hivatkozva.

Ennek következményeként a német piactéren felfüggesztettek minket több, mint 1 hétre, ami miatt rengeteg pénzt hagytunk az asztalon.

Tudni kell, hogy az Amazonon a feltöltött dokumentumok egy jó részét robotok ellenőrzik, akik nem mérlegelnek, hanem azonnal elutasítják.

Hiába volt teljesen hiteles az F22 certifikátunk, a robot úgy ítélte meg, hogy nem az. Végül sokadik próbálkozásra a chates ügyfélszolgálattal sikerült megoldani a problémát.

Mire kell figyelni, hogy sikeres legyél az Amazonon?

Természetesen oldalakon át tudnám ezt taglalni, de most csak a lényegre szeretnék törekedni. Szóval tapasztalataim szerint ezek a legfontosabb tényezők a sikeres Amazon kereskedelemhez.

1. A TERMÉK

Ez annyira alap, hogy marketingesként szégyellem is leírni, de igen a sikeres üzlethez kell egy jó termék. Ez szokásos tényezők (árrés, minőség, kereslet stb.) mellett az Amazonon azt is jelenti, hogy lehetőleg olyan kategóriában legyen, amely nem esik korlátozás alá, tehát nem kell engedélyeztetni.

Most éppen egy élelmiszergyártó cégnek segítek a termékeit bevinni az Amazonra és az a kategória például korlátozás alá esik. Az engedélyeztetési eljárás pedig elég bonyolult, sokat akadékoskodnak.

2. Játssz az Amazon szabályai szerint

Nagyon erősen ajánlom, hogy ismerd meg az Amazon működését és a szabályait, mielőtt az regisztrálsz. Számos kellemetlenségtől (pl. fiók letiltása) kímélheted meg magad. Valamint ha ismered a rendszer működését akkor sokkal könnyebben érhetsz el sokkal nagyobb eladásokat.

Rögtön adok is egy tippet, amit ha tudsz, akkor sikeresebb lehetsz az Amazonon. Ez pedig a saját márka.

3. Saját márka

Egy saját márkának egyébként is vannak előnyei, de az Amazonon különösen nagy versenyelőnyt jelent ha van egy saját márkád. Ha beregisztrálod az Amazon Brand Registry felületén a saját márkádat, akkor olyan marketingeszközöket kapsz, amelyeket más “mezei” felhasználó nem.

Például akkor lehet saját Amazon Store-od, egyedibbé tudod tenni a termékoldalaidat, illetve olyan felületeken hirdethetsz, amelyek márkaregisztráció nélkül nem lehetségesek.

4. Amazon SEO

Ahogyan a Google-ben számít, hogy milyen helyen szerepelsz a találati listán úgy igaz ez az Amazonra is. Magyarul minél előrébb van a terméked az Amazon találati listáján, annál többen látják a termékedet tehát annál több eladásod is lesz.

A sikerhez kulcsfontosságú megismerni az Amazon keresőjének az A9-nek a működését és ehhez igazodni.

5. PPC hirdetések

Az organikus forgalom mellett lehetőséged van PPC azaz kattintás alapú hirdetések futtatására az Amazon felületén, amelyekkel extra forgalomra és bevételre tehetsz szert.

Az Amazon hirdetési rendszere bár nem annyira bonyolult, mint a Facebook vagy a Google hirdetések kezelése, azért időigényes megismerni és kitapasztalni.

6. Termékoldalak optimalizálása (termékleírás, termékfotó)

Ahogyen egy webáruháznál úgy az Amazon termékoldalán is sokat számít, hogy milyen szöveggel és milyen fotókkal akarod eladni a termékedet.

Nagyon röviden: szemléltető és kiváló minőségű fotókra és termékelőnyöket kiemelő leírásra van szükséged.

7. Értékelések gyűjtése

Óriási a jelentősége az értékelések számának és mennyiségének egy adott terméken. A vásárlói döntés során ez talán a legfontosabb tényező. Ezért is érdemes arra törekedned, hogy minél több pozitív értékelést gyűjts.

8. Adózás rendbetétele

Az adózás az egyik legnagyobb veszélyforrás az Amazon kereskedelemben. Nagyon fontos tisztában lenni a szabályokkal és persze betartani is azokat. Egyébként ha az adózásod rendben van, akkor a nap végén a zsebedben maradó összeg is nagyobb lesz.

Ennek az okát hosszadalmas lenne most leírni, de egy külön blogcikkben majd kitérek rá.

9. Szállítás optimalizálása (FBA)

Az Amazon annyira döbbenetesen nagy forgalmat képes hozni, hogy a termékek időben történő pótlása az egyik legnagyobb kihívás. Erre érdemes felkészülni ha az Amazonon szeretnél értékesíteni és figyelni arra, hogy folyamatos legyen a raktárkészleted, hogy ne legyenek elvesztett eladások azért mert a vevő nem tud rendelni a lefogyott készletek miatt.

Fontos tudnod, hogy az Amazon támogatja azokat az eladókat, akik az FBA (Fulfilment by Amazon) rendszerén keresztül árulnak az FBM (Fulfilment by Merchant) rendszerrel szemben.
Magyarul ez azt jelenti, hogy az Amazon találati listájában azok a termékek szerepelnek elől, amelyek az FBA-n keresztül kerülnek eladásra.

Ha belegondolsz ez azon túl, hogy a vevő hamarabb megkapja a terméket azért is logikus mert az FBA az Amazon fizetős szolgáltatása. Egyértelmű, hogy azt a terméket teszi előre, amelyikből több pénzt kap az Amazon.

Eddigi tanulságok és tervek 2020-ra

Az elmúlt 2,5 év alatt rengeteget tanultam és sok tapasztalatra tettem szert az Amazon kereskedéssel kapcsolatban. Úgy érzem, hogy még rengeteg lehetőség van, amelyet ki lehet használni és a terveimet is ezek köré szőttem.

2020-ban ezeke a céljaim az Amazonnal kapcsolatban.

1. Folyamatosan tanulni

Minél jobban megismerem az Amazon működését annál jobban látom, hogy mennyi mindent lehetne még tanulni, mennyi mindent nem ismerek még. Ráadásul egy folyamatosan változó és fejlődő piactérről van szó, amelyek létkérdés az, hogy mindig képben legyél és ismerd az újdonságokat és változásokat.

A tanulásra szánt időkeretem jelentős részét idén az Amazonra fogom eltölteni, hogy még jobb legyek.

2. Jobban és okosabban követni az eredményeket

Az Amazon egyik hibája, hogy a statisztákái és az analitikái elég nehezen átláthatók. Külön felületeken vannak a fontos számok, ráadásul piacterenként.
Ennek eredménye az, hogy excel táblákba vezetem az adatokat, amelyek kezelése és értelmezése sok időmet veszik el. Tervezem, hogy erre keresek valamilyen szoftveres megoldást, már találtam is párat, amelyik segíthet. Ezeket még tesztelni kell.

Alapvetően a számok embere vagyok, de egyébként is nagyon fontos az ismeretük. Ha vállalkozó vagy, akkor nem kell elmondanom, hogy miért.

3. Irány Észak-Amerika majd a világ

Még bőven van feladat az európai piactereken (pl. most indul a holland piactér is, amelyet fel kell hoznom), de terveim között szerepel, hogy elindítjuk az értékesítést az USA, Mexikó és Kanada piacterein 2020-ban.

Ez szinte biztosan hosszadalmas lesz az adózás, jogi és termékbiztonsági kérdések és engedélyek miatt. Őszintén szólva örülni fogok ha karácsonyra lesz belőle valami.

4. 1 millió USD (300-350 millió HUF) árbevétel

Nagyon szeretném elérni az 1 millió dolláros árbevételt az Amazonon, ami kb 310 millió Ft. Ehhez szinte biztosan kelleni fog, hogy kilépjünk az EU-ból, ami az előző pontban taglaltak miatt nem fog könnyen menni. Szóval könnyen lehet, hogy nem sikerült, de én bízok benne. 🙂

Ez az 1 millió dollár amellett, hogy szép kerek szám azért is célom, mert ezzel az Amazon eladók felső 1%-ban kerülnék.

Szeretnél Te is elindulni az Amazonon?

Megértelek, kár lenne egy ekkora lehetőséget kihagyni.

Ha érdekel az Amazonon való értékesítés és érdekel, hogy a Te termékeiddel érdemes-e kimenni, akkor kérj tőlem egy konzultációt és megbeszéljük.

E-mail: hello@ecommarketing.hu
Telefon: 36307997773