Üzleti modellek, avagy hogyan kereshetsz pénzt az Amazonon?

Ha elkezdesz az Amazon kereskedelemről olvasni akkor előbb-utóbb találkozni fogsz a különböző üzleti modellekkel is. Ennek kapcsán gyakran teszik fel nekem a kérdést, hogy melyikkel érdemes kezdeni, de erre nagyon nehéz válaszolni.

Ugyanis ez több dologtól is függ kezdve attól, hogy mennyi tőkéd van.

Ebben a cikkben az Amazon üzleti modelleket mutatom be azok előnyeivel és hátrányaival, hogy átlásd az egészet és könnyebben tudj dönteni.

Online arbitrage és retail arbitrage üzleti modellek

Az online és a retail arbitrage működése nagyon egyszerű.

Az egyik weboldalon vásárolsz valamit és eladod azt a másikon.

Például az e-bayen találsz egy terméket 10 EUR-ért ami a Amazonon 25 EUR. Ugye, hogy adja magát a lehetőség?

A retail arbitrage teljesen ugyanez csak ekkor a termék offline, fizikai üzletekből szármaik (pl. Tesco, Ikea).

Itt nem kell beszállítókkal tárgyalnod vagy gyártókkal alkudoznod. Egyszerűen a laptopoddal intézed a beszerzést és az értékesítést, gyakorlatilag egy e-mailt nem kell váltanod senkivel. Természetesen ez utóbbi nem igaz a retail arbitrage esetében, amikor el kell menned az üzletbe személyesen.

Gyakorlatilag raktárkészlettel sem kell foglalkoznod. A vállalkozásod kezdetekor elég ha akkor rendelsz csak a “beszállítótól” ha tőled vásárolnak. Igaz ebben az esetben az Amazon FBA lehetőségétől és így az előnyeitől is elesel.

Előnyök:

  • Kis tőkével is elkezdhető, hiszen nem kell nagy árukészletet vásárolnod.
  • Alacsony kockázatú vállalkozás éppen az alacsony tőkeigény miatt.
  • Nem kell beszállítókkal/gyártókkal tárgyalni és alkudozni ezért kevésbé stresszes.
  • A legkönnyebb kereskedési forma.

Hátrányok:

  • Alacsony profit.
  • Semmi sem garantálja, hogy a beszerzési árak nem emelkednek drasztikusan vagy akár nem szűnik meg teljesen a termék elérhetősége.
  • Nehezebb a profitábilis termékek keresése, mint más üzleti modell esetében.

Összességében elmondható, hogy az online és retail arbitrage leginkább kezdő Amazon kereskedőknek jó, akik kis tőkével rendelkeznek és még nem ismerik alaposan az Amazon működését. Igazán nagy üzlet nehezen építhető ezzel a modellel, viszont egy jó bevételi forrást jelenthet.

Wholesale

A wholesale azaz nagykereskedelmi modell lényege, hogy nagy tételben vásárolod a termékeket és azokat árusítod az Amazonon. Akár nagy és ismert márkákat is forgalmazhatsz így, mint pl. az Apple de természetesen kevésbé ismert brandeket is árusíthatsz.

Gyakorlatilag ugyanazt csinálod mint amikor egy saját webáruházban értékesíted más termékeit.

A wholesale üzleti modell a belépő a “nagypályás” és jelentős profittal kecsegtető Amazon vállalkozásokhoz.

Előnyei:

  • Magasabb profit, mint az online/retail arbitrage esetén.
  • Már ismert és bejáratott márkákat árusíthatsz ezért könnyebb az értékesítés.
  • Könnyen skálázható. A nagyobb profit és az kiszámítható beszerezési kondíciók miatt egyszerűbb növekedni.
  • Egyszerű elkezdeni ha már találtál beszállítót.

Hátrányai:

  • Nagyobb tőkeigény, drágább az indulás mint az online/retail arbitrage esetén.
  • A beszállító keresése időigényes és stresszes lehet. Nem mindig találasz egyszerűen olyan partnert aki jó árakat ad, gyorsan szállít és megbízható is.
  • Nagy konkurencia. Mivel mások is árulhatják az adott márkák termékeit így erős konkurenciaharcra kell számítanod.

Private label

Az Amazon kereskedelem legmagasabb szintje a private label, azaz amikor saját márkád van. Ebben az esetben vagy bérgyártásban készülnek a termékeid vagy esetleg neked van egy gyárad, gyártósorod.

A saját védett márkádnak köszönhetően alacsonyabb konkurenciával, magasabb profittal számolhatsz és az Amazon Brand Registry szolgáltatásának köszönhetően számos előnyt élvezhetsz más Amazon eladókkal szemben. Pl. több hirdetéstípust használhatsz, létrehozhatod a saját Amazon Store felületed és még sorolhatnám az előnyöket.

A private label a legnagyobb lehetőség az Amazonon, viszont a leginkább tőkeigényes üzleti modell.

Előnyök:

  • A legnagyobb profithányad az összes modell közül.
  • Kibővített értékesítési és marketing lehetőség az Amazonon.
  • A Buy Box csak a tiéd, nincs konkurens.
  • Gyorsan skálázható, rövid idő alatt hatalmasra nőhet az árbevételed.

Hátrányok:

  • Magas tőkeigény
  • Időigényes az indulás

Melyik Amazon üzleti modellt válaszd?

Az üzleti modell kiválasztásának gyakorlatilag a nulladik lépésnek kell lennie, hiszen mindent ez fog meghatározni a későbbiekben. Ugye már láthatod azt, hogy az üzleti modell nem csak a vállalkozásod működését, az értékesítést, logisztikát határozza meg, hanem igazából már a termékötlet kiválasztását is befolyásolja.

Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy alaposan fontold meg a lehetőségeidet és a számodra legjobb lehetőséget válaszd.

Az alábbi táblázat azzal a céllal készült, hogy ebben segítsen neked. Összefoglalva láthatod a különböző opciókat és össze is tudod őket hasonlítani.

M